Sinds 1977

Hoe een reis in een avontuur is overgegaan

  • Italiaanse aroma
    ZOO Classics vond zijn oorsprong op de tekentafel in de warrige straatjes waar de Italiaanse aroma de lucht vulde. De invloeden van het goede leven, de relaxte en gemoedelijke sfeer, altijd het beste en puurste uit de natuur zo ook de optimale inzet om tot een mooi product te komen. In de jaren 70 was Italië al een land met voorliefde voor schoenen en tassen waar zij kundig een hoogwaardige uitstraling en klasse aan wisten te geven. Paraderende vrouwen gehuld in elegante high heels met een bijpassende tas over de schouder, omarmd door pronkend zacht bont, een authentiek straatbeeld aangenaam voor de ogen. Op de ongeplaveide stenen was het aan het merk ZOO om innovatief streetwear neer te zetten bezegeld met een Italiaans vleugje. Een visie vol passie, zoals alleen Italianen zich volledig geven, maakte de fundering de top. 100% Staan waar je voor staat, ZOO ging voor comfort, casual en colour.
  • Europees jeugdsentiment
    Het bijbehorende casual imago aangezet op Italiaanse bodem werd in de jaren 80 overgebracht naar de Lage Landen, Nederland. Op deze grond, met deze nuchtere bewoners was het imago van ZOO goed ontvangen. Rijke canvas gympen met kleurrijke printen beleefde een glorieuze periode en een blijvend jeugdsentiment voor velen in Europa was geslagen.
  • Volwassen Suzy mocassin
    Succesvolle jaren volgen in Europa, er werden veel en vooral luxe aankopen gedaan. Het merk ZOO was in de jaren 90 daarin meegegaan en maakte sinds 1995 naast canvas ook juist lederen casual schoenen. In 1999 veroverde ZOO vele harten van vrouwen met de lieftallige Suzy. Een lederen handgemaakte mocassin waarin je de marathon NY had kunnen lopen. Heerlijk zacht en flexibel aan de voet, uitgevoerd in alle denkbare kleuren, materialen en prints. Deze Suzy zorgde voor een waanzinnige uitbreiding van schoenenkasten. Bij alle lagen van de bevolking was de Suzy geliefd, door haar comfortabele pasvorm, kleurrijke uitstraling en pure eenvoud. Voor jong en volwassen. ZOO was geëvolueerd van een jeugdsentiment canvas schoen naar een casual damesschoen van een hoge kwaliteit.
  • Comfort, casual & colour
    Na een reis van geboorte en veelzijdige ontwikkeling was de fundering van ZOO onaangetast. Comfort, casual en colour. De productie vond inmiddels trouw plaats in Guimarâes tussen de Portugese boomgaarden. De mocassins werden gemaakt in een fabriek van hoge aanzien waar vooraanstaande merken (zoals LV) een kijkje namen vanwege de vooruitstrevende technologie in deze fabriek. Een fabriek op een berg, met een ontzettend warme eigenaar wie ook zijn Zuid Europese invloed op het merk liet gelden, heeft het comfort van ZOO goed gedaan.
  • Wat wil ZOO betekenen?
    ZOO maakte een blijde ontdekkingsreis. Het jaar 2008 brak aan en er werd langzaam minder uit gegeven, ook aan kleding en schoenen. Wat vooral merkbaar was het intense verlangen naar old fashion cocooning en durven na te denken over de aardbol. Bewust leven èn profiteren van de niet bij te houden technologie. ZOO bleef zich bevinden in de comfort zone met aandacht voor vrije tijd en activiteiten. Het milieu ging een rol spelen, erom geven en het leven erin ook. De samenloop van dit soort factoren zoals klimaatsverandering, cocooning en het kiezen voor duurzame producten opende ook voor ZOO een nieuw hoofdstuk. Even terug naar de basis. De grondslag was 100% staan waarvoor je staat, comfort, casual en colour. En wel na zoveel jaren in de Lage Landen, met een nuchtere Nederlandse visie. Wat wil ZOO als volwassen merk betekenen?