Sinds 1977

Hoe een reis in een avontuur is overgegaan

  • Italiaanse aroma
    ZOO Classics vond zijn oorsprong op de tekentafel in de warrige straatjes waar de Italiaanse aroma de lucht vulde. De invloeden van het goede leven, de relaxte en gemoedelijke sfeer, altijd het beste en puurste uit de natuur zo ook de optimale inzet om tot een mooi product te komen. In de jaren 70 was Italië al een land met voorliefde voor schoenen en tassen waar zij kundig een hoogwaardige uitstraling en klasse aan wisten te geven. Paraderende vrouwen gehuld in elegante high heels met een bijpassende tas over de schouder, omarmd door pronkend zacht bont, een authentiek straatbeeld aangenaam voor de ogen. Op de ongeplaveide stenen was het aan het merk ZOO om innovatief streetwear neer te zetten bezegeld met een Italiaans vleugje. Een visie vol passie, zoals alleen Italianen zich volledig geven, maakte de fundering de top. 100% Staan waar je voor staat, ZOO ging voor comfort, casual en colour.
  • Europees jeugdsentiment
    Het bijbehorende casual imago aangezet op Italiaanse bodem werd in de jaren 80 overgebracht naar de Lage Landen, Nederland. Op deze grond, met deze nuchtere bewoners was het imago van ZOO goed ontvangen. Rijke canvas gympen met kleurrijke printen beleefde een glorieuze periode en een blijvend jeugdsentiment voor velen in Europa was geslagen.
  • Volwassen Suzy mocassin
    Succesvolle jaren volgen in Europa, er werden veel en vooral luxe aankopen gedaan. Het merk ZOO was in de jaren 90 daarin meegegaan en maakte sinds 1995 naast canvas ook juist lederen casual schoenen. In 1999 veroverde ZOO vele harten van vrouwen met de lieftallige Suzy. Een lederen handgemaakte mocassin waarin je de marathon NY had kunnen lopen. Heerlijk zacht en flexibel aan de voet, uitgevoerd in alle denkbare kleuren, materialen en prints. Deze Suzy zorgde voor een waanzinnige uitbreiding van schoenenkasten. Bij alle lagen van de bevolking was de Suzy geliefd, door haar comfortabele pasvorm, kleurrijke uitstraling en pure eenvoud. Voor jong en volwassen. ZOO was geëvolueerd van een jeugdsentiment canvas schoen naar een casual damesschoen van een hoge kwaliteit.
  • Comfort, casual & colour
    Na een reis van geboorte en veelzijdige ontwikkeling was de fundering van ZOO onaangetast. Comfort, casual en colour. De productie vond inmiddels trouw plaats in Guimarâes tussen de Portugese boomgaarden. De mocassins werden gemaakt in een fabriek van hoge aanzien waar vooraanstaande merken (zoals LV) een kijkje namen vanwege de vooruitstrevende technologie in deze fabriek. Een fabriek op een berg, met een ontzettend warme eigenaar wie ook zijn Zuid Europese invloed op het merk liet gelden, heeft het comfort van ZOO goed gedaan.
  • Wat wil ZOO betekenen?
    ZOO maakte een blijde ontdekkingsreis. Het jaar 2008 brak aan en er werd langzaam minder uit gegeven, ook aan kleding en schoenen. Wat vooral merkbaar was het intense verlangen naar old fashion cocooning en durven na te denken over de aardbol. Bewust leven èn profiteren van de niet bij te houden technologie. ZOO bleef zich bevinden in de comfort zone met aandacht voor vrije tijd en activiteiten. Het milieu ging een rol spelen, erom geven en het leven erin ook. De samenloop van dit soort factoren zoals klimaatsverandering, cocooning en het kiezen voor duurzame producten opende ook voor ZOO een nieuw hoofdstuk. Even terug naar de basis. De grondslag was 100% staan waarvoor je staat, comfort, casual en colour. En wel na zoveel jaren in de Lage Landen, met een nuchtere Nederlandse visie. Wat wilde ZOO als volwassen merk betekenen?

 

Hoe ZOO Adventure is ontstaan

  • Veranderingen
    Het was tijd voor een dosis Nederlandse passie, ZOO ging een avontuur aan! Puur uit behoefte aan functionaliteit en uit een tikje decadentie is ZOO Adventure geboren. Door de veranderingen in de seizoenen, werd ZOO geconfronteerd met veranderingen van het inkoopgedrag van winkeliers. Jaren geleden was het in schoenenland ondenkbaar dat er in de zomer modieuze laarzen verkocht zouden worden naast de zomercollectie. En toch was het gebeurd, ook de winter- en zomerseizoen collecties waren niet meer opzichzelfstaand en werden vergezeld door vele tussencollecties.
  • Een nieuwkomer in het team
    Klimaat, klimaat en nog eens klimaat, een niet onderuit te komen onderwerp. Het klimaat veranderde. Gevangen door de druk een goede collectie neer te zetten, het verdwijnen van de seizoenen en jawel een persoonlijke wens zorgde ervoor dat de ZOO collectie een aftakking kreeg. Er was een hond op komst, niet de gewenste pyreneese berghond of leonberger, maar eentje in een reisformaat… Bram! Daar het een onaangenaam plan leek om met gewone schoenen een paar keer per dag in de prut te wandelen, werd er half met een professioneel oog naar hondenlaarzen gekeken maar er kon geen verantwoorde aankoop worden gedaan. En dat inspireerde ook de designers. Er stond ZOO een nieuw avontuur te wachten, samen met Bram.
  • Groentjes
    Het toetreden tot een andere wereld, vanuit eeuwige haast en 24/7 dynamiek, kan heel bevredigend zijn. Het buitenleven doet goed en is groen. Wij, eigenaren van ZOO, waren ook behoorlijk groen. Door in contact te komen met allerlei dagelijkse zaken was het binnen een zeer kort termijn duidelijk dat er nog meer zielen waren die snakte naar functioneel schoeisel en gemak. En men zou er best wat voor over hebben, voor een duurzaam product. Alle puzzelstukjes vielen in elkaar en naast de ZOO collectie startte de ontwikkeling van een bijzonder project gevormd door het avontuur waarin Bram ons meenam.
  • Een nieuwe passie
    Bram kwam in de wintermaanden en zette ons in de vrieskou op het open terrein van de hondenschool waar met smart werd gewacht tot het zijn beurt was zodat er bewogen kon worden en de voeten weer voelbaar werden, de mensenvoeten. Ondanks de winddichte verpakking, zou het fijn zijn juist de voeten op aangename temperatuur te houden. Dit was de vuurdoop van ons nieuwe bestaan. Van hondenschool, 4x daags uitlaatroute, boswandelingen tot aan het dweilen van meegenomen resten plakkend aan dagelijks schoeisel had de confrontatie plaatsgevonden van het praktische ongemak.
  • Met liefde gemaakt
    Waren er maar laarzen die niet enkel functioneel zijn, wel makkelijk aan en uit te trekken, comfortabel lopen en het liefst ook nog een beetje toonbaar onder iedere outfit. Dat vroeg om een tijdloos product, maar met fun. Comfort, casual en colour, de basis van ZOO. De mogelijkheden om tot een mooi product te komen lagen zo dichtbij dat de stoute schoenen snel waren aangetrokken. De jarenlange ervaring kwam uiteraard van pas, alle know-how èn alle liefde werd in dit project gestopt. Uiteraard werd er extra aandacht gegeven aan het functionele aspect en werden hiervoor enkel de beste en meest ervaren fabrieken voor geselecteerd. Het resultaat was dat er een product was ontstaan precies zoals het bedoeld werd, laarzen om samen met Bram zorgeloos te wandelen en plezier te maken.
  • Dank u voor uw enthousiasme
    Het is leuk om te zien dat wat wij ervaren, vele outdoor liefhebbers ook ervaren, een succes op zich. Wij zijn dankbaar dat het enthousiasme wereldwijd wordt gedeeld. Van Groot Brittannië, Noord Ierland, Duitsland, Luxemburg, Oostenrijk, Nederland, België tot aan Japan worden er waterdichte leren ZOO Adventure laarzen gedragen!